Plynatost

Zažívání

Zveřejněno dne 15.4.2016

Plynatost, větry, nadýmání, to je nepříjemnost, kterou zná každý z nás. Všichni si dovedeme představit ten trapas, kdy se za přítomnosti ostatních lidí kroutíme potřebou si ulevit. A nedej bože, že se nepodaří tomu zabránit. I když je nadýmání normální fyziologická záležitost, umí některé z nás pěkně potrápit.


Příznaky plynatosti

O plynatosti se hovoří, když se v těle postiženého člověka tvoří větší množství plynů, které se nedostatečně vstřebávají nebo neodcházejí přirozenou cestou ven. Mezi projevy plynatosti patří především nafouklé břicho. Obvykle se přidávají také bolesti břicha, které mohou být velmi silné. Často se připojují i nepříjemné křeče. Jejich intenzita je u každého jedince individuální, ale vždy je potřeba začít rychle jednat. Plynatost neboli odchod plynů z těla je nepříjemná i ze společenského hlediska a může zkomplikovat život kvůli zápachu ucházejících plynů. S nadýmáním a plynatostí lze poměrně snadno bojovat.

Nadměrná plynatost však může být i důsledkem stresu nebo organického onemocnění, takže pokud přichází nečekaně a postižený si není vědom, že by předtím snědl některou z potravin, která může vyvolat tyto obtíže, měl by se obrátit na svého praktického lékaře. Podle Wikipedie zdravý člověk vyprodukuje během jednoho dne přibližně půl litru střevních plynů a průměrně si od nich uleví čtrnáctkrát denně.

Jen pro zajímavost můžeme uvést, co s tímto problémem v letadle. Nejlepším řešením je prostě zbavit se studu. S plynatostí zápasíme všichni, bojíme se ale o ní mluvit. Zatímco na zemi zápach rychle zmizí a většinou ho taktně ignorujeme, v letadle je to něco jiného. V letadle klesá tlak, vzduch tak má víc prostoru pro expanzi. Jeden litr plynu zvětší svůj objem o 30 procent. Z toho pak pramení nepříjemný pocit plynatosti během letu. Únik plynu se můžeme pokusit zadržet, což není právě pohodlné a určitě se tento postup nedoporučuje seniorům se slabší tělesnou konstitucí. Mohli by si přivodit i srdeční potíže.


Plynatost po jídle

Zpracováváním potravy v organismu dochází k tvorbě plynu. U zdravého jedince se tvoří 1 až 2 litry střevního plynu denně. Velká část se vstřebává, zbytek odchází rektem ven z těla. Pokud si představíme celý průběh trávicím systémem, pochopíme, že na zpracování potravy se podílí mnoho činitelů. Od rozmělnění v ústech až po vypuzení nestravitelných zbytků stolicí. Každá etapa trávení může ovlivnit tvorbu plynů ve střevech. Mimo to ještě plynatost závisí na výběru potravin, na okolnostech, jak a kdy se stravujeme, na přísunu tekutin, na pohybu střev i na psychice.

Nadýmání po konzumaci fazolí, které je nejčastější, způsobují oligosacharidy, s nimiž si lidské tělo nedokáže poradit a pořádně je nezpracuje. Při rozkladu těchto cukrů ve střevech dochází k nadměrné produkci plynu, který si hledá únikovou cestu ven. Plynatostí však trpí i lidé, kteří neholdují fazolím a dalším luštěninám, ale mají citlivější střeva nebo trpí sníženou pohyblivostí střev.

Jsou potraviny, které podporují a zvyšují plynatost a jiné, které jsou vhodné při obtížích.

Mezi rizikové potraviny patří: luštěniny (hrách, fazole, čočka); zelenina (zelí, cibule, česnek, kapusta, květák, brokolice); ovoce (hroznové víno, švestky, hrušky, banány, hrozinky i ořechy); pečivo (zvláště čerstvé bílé pečivo nebo kynuté); slané potraviny (uzeniny, zrající sýry, příliš kořeněná jídla); nápoje jako kyselé šťávy, sycené nápoje, alkohol.

Vhodné potraviny jsou: některá zelenina a ovoce (rajčata, okurky, červená řepa, brambory, grepy, jablka); libové maso a nízkotučné sýry, jogurty s živými kulturami; starší tmavé pečivo, rýže; bylinky a koření (fenykl, kopr, bazalka, anýz, kmín, tymián, oregano, zázvor, libeček, máta, heřmánek); nápoje jako neperlivá voda, bylinné i jiné čaje.

Neznamená to však, že rizikové potraviny jsou nezdravé, naopak, obsahují spoustu živin pro lidský organismus potřebných. Jen se musí správně připravit, použít koření, které tvorbu plynů eliminuje a napomáhá lepšímu trávení. Přesto je dobré mít po ruce nějakou pastilku, která usnadňuje trávení. Dále se doporučuje jíst pomalu, v klidu, po malých soustech, potravu pořádně rozmělnit v ústech.


Léčba plynatosti

Pokud trpíte plynatostí dlouhodobě, měli byste vynechat z jídelníčku luštěniny, některé druhy zeleniny, sycené nápoje nebo kávu. Krátkodobější terapie spočívá v konzumaci čajů před nebo po jídle. Používá se zázvorový nebo mátový čaj, připravovaný ze skutečných surovin (ne sáčkový). Pomáhá také pravidelné žvýkání zázvoru před jídlem. Někdo také občas používá teplou vodu s citrónem. Citrón obecně pomáhá zažívání, a tudíž se hodí i pro tento druh léčby. Pokud jsou ovšem potíže již extrémní (křeče, zácpa, průjem), rozhodně navštivte svého lékaře pro konzultaci. Vaše strava by měla obsahovat dostatek vlákniny.

Nadýmáním a plynatostí také trpí těhotné ženy. K těmto problémům se navíc připojuje i zácpa. Těhotné ženy tedy musí velmi dbát na skladbu svého jídelníčku a promýšlet, co si dají a co už je pro ně nevhodné. Problém nadýmání se pak týká i žen, které kojí své děti. Dětem může mateřské mléko ženy, která jedla nevhodné potraviny typu hrách, fazole, česnek, cibule, zelí a podobně, způsobovat velké bolesti bříška. Jistý dietní režim je tedy nutný i u kojících žen.


Léky na plynatost

Degasin 2Go

Degasin 2Go přináší rychlou úlevu od nadýmání a plynatosti. Díky tomu, že je ve formě praktických a chutných pastilek, můžete ho mít kdykoliv a kdekoliv po ruce. Jednoduše se vám vejde do kabelky nebo tašky a navíc nemusíte shánět vodu k jeho zapíjení.

Složení: Degasin2Go obsahuje 125 mg simetikonu v 1 pastilce.

Dávkování a způsob použití: Dospělí a děti od 6 let cucat 1 pastilku 3–4krát denně.

Obsah balení: 20 pastilek s příjemnou peprmintovou příchutí.

Zde můžete vidět další léky na plynatost.

Přírodní kapky proti nadýmání

Ingredience: ½ lžičky drceného kmínu, ½ lžičky kořene hořce žlutého, 2 dl lihu nebo ovocné pálenky (60procentní)

Postup: Kmín a hořec žlutý smícháme a zalijeme lihem či pálenkou. Odložíme na teplé místo a necháme 14 dní stát. Denně protřepeme. Po 2 týdnech přecedíme a při potížích podáváme 25 kapek 3x denně.

Čaj proti nadýmání

Ingredience: 1 lžička drceného kmínu, 1 lžička drcených semen fenyklu, 1 lžička drcených semen anýzu, 3 dl vroucí vody

Postup: Kmín, fenykl a anýz smícháme a směs zalijeme vroucí vodou. Louhujeme 15 minut, pak přecedíme a popíjíme během dne.


Další názvy pro plynatost

Lidové názvy pro plynatost jsou větry, prdy, pšouky, řachy, usránci, úserky, prďánky.

Autor: © svevi
Foto:
© center

odkaz na tento článek

. Plynatost [online]. Zdraví.ČeskýPřehled.cz, . .




Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 117 lidí.


Sdílejte tento článek se svými přáteli:

Facebook    Twitter    Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
zaměření článku


SiteMAP | RSS