Triglyceridy v krvi

Zažívání

Zveřejněno dne 16.11.2015

Triglyceridy jsou tuky, které se nalézají v krvi. Pokud se testovací ampulka s krví nechá přes noc stát, na jejím povrchu se nashromáždí vrstva tuku, podobně jako na slepičí polévce přes noc umístěné v chladničce. Zvýšená hladina triglyceridů je spojena s vyšším rizikem srdečních onemocnění. Při vzniku těchto onemocnění se však nemusí jednat o přímé působení triglyceridů.


Co jsou triglyceridy

Triglyceridy, nebo také triacylglyceridy, jsou látky složené z alkoholu glycerolu a tří zbytků mastných kyselin. Je to základní zásobní látka v lidském těle. Představují v podstatě zásobárnu tuků našeho organismu. Určitá část triglyceridů koluje v krvi a představuje energii pro svalovou činnost, zbytek je uložen v tukové tkáni. Vyšetření zjišťující hladinu triglyceridů v krvi musí být prováděno nalačno. Po požití potravy se totiž triacylglyceridy objeví nejprve v krvi, neboť jsou dopravovány ze střev k tukové tkáni.


Normální hodnoty triglyceridů

Normální hodnoty triglyceridů jsou 0,85–1,95 mmol/l. Vyšetření by se u dospělých mělo provádět jednou za pět let jako preventivní vyšetření vzniku srdečních chorob. Není to vyšetření, které by vedlo ke konkrétní diagnóze, ale slouží jako ukazatel míry rizika chorob kardiovaskulárního aparátu. Provádí se většinou společně s dalšími vyšetřeními na stanovení lipidů v těle (takzvaný lipidový profil). Samostatné vyšetření se většinou neprovádí. Nejdůležitějším kritériem pro posouzení rizika těchto onemocnění je LDL cholesterol, stanovení hladiny triacylglycerolů se v podstatě provádí v kombinaci s dalšími hodnotami z lipidového profilu.

Zvýšené triglyceridy

Pokud hladina triacylgylcerolů přesáhne hodnotu 11 mmol/l, hrozí riziko pankreatitidy (zánět slinivky břišní) a je třeba tuto situaci urychleně řešit.

Vysoká hladina triglyceridů zpomaluje proudění krve, zvyšuje její srážlivost a způsobuje inzulinovou rezistenci. Tyto faktory mají za následek zdravotní problémy. Konzumuje-li člověk dlouhodobě potraviny s vysokým obsahem kalorií, ztrácí tělo svoji schopnost regulovat metabolismus sacharidů a triglyceridů. Strava s vysokým podílem sacharidů dokáže u některých citlivých jedinců zvýšit hladinu triglyceridů. Maximální zvýšení hladiny triglyceridů lze u nich očekávat asi tři až pět týdnů po přechodu na zdravou stravu. Prakticky u všech těchto lidí se následně hladina triglyceridů vrátí na počáteční úroveň. Vzestup hladiny triglyceridů způsobují jednoduché cukry, včetně cukrů, které se nalézají v ovoci, dále alkohol, polynenasycené a nasycené tuky, kofein a potraviny, které neobsahují dostatečné množství vlákniny. Člověk, který má zvýšenou hladinu triglyceridů, by se měl těmto produktům zcela vyhýbat, a to dokonce někdy i včetně ovoce.

Zvýšená hladina triglyceridů nás informuje o množství částic přenášejících cholesterol v krvi. V tomto případě mluvíme o hyperlipoproteinémii (zvýšený výskyt lipidů a lipoproteinů v krvi).

Primární hypolipoproteinémie představuje genetickou poruchu metabolismu lipidů a lipoproteinů (většina případů onemocnění).

Sekundární hypolipoproteinémie bývá důsledkem nějakého onemocnění, které nepříznivě ovlivňuje metabolismus lipidů a lipoproteinů v krvi. Jde zejména o diabetes mellitus (významný rizikový faktor), onemocnění štítné žlázy (nízká hladina hormonů štítné žlázy je typickým faktorem působícím na zvýšenou hladinu LDL cholesterolu), neprůchodnost žlučových cest a jater (vede ke zvýšení, respektive hromadění cholesterolu v krvi z důvodu zablokování vylučování cholesterolu a žlučových kyselin), chronická onemocnění jater, onemocnění ledvin, akutní a chronická infekční onemocnění, alkoholismus a v neposlední řadě obezita.


Léčba

Zvýšenou hladinu tuků v krvi způsobují dvě skupiny látek – cholesterol a triglyceridy. Největším rizikem vysoké hladiny triglyceridů je vznik akutního zánětu slinivky břišní, který může pacienta ohrozit na životě. V léčbě je na prvním místě dietní opatření a přísný zákaz alkoholu. Z léků se používají nejčastěji statiny, zvláště pokud má pacient zároveň hypercholesterolemii. Takzvané fibráty (deriváty kyseliny fibrové) jsou lékem volby na samostatně se vyskytující hypertriglyceridemii. Jejich výhodou je, že zároveň zvyšují hladinu „hodného cholesterolu“ HDL. Podobně působí i niacin (vitamín B3), který snižuje uvolňování triglyceridů z tukové tkáně.

Dieta

Při dietě ke snižování triglyceridů v krvi se doporučuje vyhnout se jakémukoliv tučnému jídlu, vařit více „na vodě“, konzumovat libové a ideálně drůbeží nebo rybí maso, hojně zeleniny namísto omáček, vyhnout se smaženým jídlům a vaření na oleji. Omezit tuky, zejména živočišné, vyloučit kalorické potraviny (sladké, tučné), výrazně omezit alkohol (je velmi kalorický). Nekonzumovat smažené, fritované pokrmy a potraviny, které jsou bohatým zdrojem cholesterolu (žloutky jako samostatný pokrm, vnitřnosti).


Zásady diety

  • omezit celkový příjem tuků minimálně na 60 g denně;
  • nepoužívat volné živočišné tuky (máslo, sádlo, slanina);
  • konzumovat potraviny s nižším obsahem tuků;
  • nahrazovat živočišné tuky kvalitními rostlinnými tuky (a též je správně používat, například olivový olej Extra Virgine je velice zdravý, ale není vhodný pro tepelnou úpravu potravin – do teplého pokrmu ho lze přidat až po tepelné úpravě);
  • nepoužívat kuchyňské úpravy vyžadující větší množství tuků (smažení, fritování);
  • omezit příjem celkového cholesterolu na maximum 300 mg denně;
  • zvýšit příjem vlákniny (cca 30 g denně = ½ kg ovoce nebo zeleniny);
  • konzumovat luštěniny, brambory;
  • upřednostňovat celozrnnou pšeničnou mouku a výrobky z ní;
  • upřednostňovat celozrnné obiloviny, hnědou loupanou rýži (natural) před bílou loupanou rýží;
  • zařadit do jídelníčku ryby alespoň 1x týdně;
  • slazené potraviny nahrazovat polysacharidy;
  • konzumovat stravu s nízkým a středním glykemickým indexem;
  • vyhnout se sladkostem a tučným jídlům;
  • ke slazení používat sladké ovoce, jím též uspokojovat chuť na sladké, občas lze sladit medem (kromě sacharidů obsahuje též rostlinné tuky, minerály, vitamíny);
  • pít neslazené nápoje, přírodní, neslazené ovocné šťávy (džusy) ředit vodou v poměru 1 : 1;
  • omezit alkohol jen na jednu dávku denně, a to pouze nejsou-li další onemocnění (například onemocnění jater).

Mezi vhodné potraviny patří libová masa, náhražky masa (sójové maso, klaso, šmakoun, robi, seitan), z uzenin se doporučuje pouze libová šunka, mléko a mléčné výrobky s nižším obsahem tuků, vejce pouze do pokrmů, vaječné bílky bez omezení. Z tuků lze používat kvalitní rostlinné oleje a kvalitní rostlinné tuky (například Flora, Rama), ořechy a semínka konzumovat pouze občas (obsahují velké množství tuku). Ovoce a zelenina jsou vhodné bez omezení (tedy všechny druhy, ale diabetici by měli konzumovat sladké druhy ovoce, jako jsou hrušky, hroznové víno, melouny, v omezeném množství). Vhodné jsou celozrnné obiloviny a výrobky z nich, luštěniny, brambory, bylinné natě, koření se neomezuje, pouze se omezuje solení (se zvýšenou hladinou krevních tuků bývá totiž spojena hypertenze). Polévky se používají netučné, z příkrmů jsou vhodné všechny kromě smažených (hranolky, smažené brambory), houskových knedlíků, které lze zařadit pouze výjimečně, omáčky se nepoužívají (jsou kalorické), upřednostňují se přírodní šťávy, místo moučníků je vhodné ovoce nebo ovocné tvarohy nebo zakysané mléčné výrobky s nižším obsahem tuku a ovocem. Nápoje se konzumují neslazené, vhodná je pramenitá voda, pitná voda, stolní vody bez příchuti, ovocné čaje, ne příliš silný černý, ruský, zelený, bílý čaj. Zrnkovou kávu si lze dopřát 1x denně.

Mezi nevhodné potraviny patří volné živočišné tuky (sádlo, škvarky, lůj), tučné potraviny (tučná masa (například vepřový bůček), vnitřnosti, uzeniny (kromě libové šunky), jako například salám vysočina, gothaj, poličan, dále majonéza, tatarská omáčka, smažená vejce a všechny smažené potraviny (například bramborák, ten lze ale konzumovat zapečený v troubě), obalované žampiony, smažený sýr. Dále jsou nevhodné tučné polévky a tučné pokrmy, sušenky, oplatky, čokoláda, koblihy, dorty a sladkosti, chipsy, brambůrky, křupky, alkoholické nápoje, majonézové saláty. Rovněž jsou nevhodné sladké limonády a slazené nápoje (obsahují mnoho kalorii).


Alkohol a zvýšené triglyceridy

Pití alkoholu, a to i v malém množství, může zvýšit hladinu triglyceridů. Alkohol zvyšuje příjem kalorií, a všechny přebytečné kalorie, které nejsou okamžitě použity, jsou převedeny na triglyceridy. Například lidé, kteří pijí hodně alkoholu, také častěji jí hodně tučných jídel. Rovněž ovocné šťávy nebo nealkoholické nápoje smíchané s alkoholem mají vysoký obsah cukru a kalorií. Nadměrné pití alkoholu zvyšuje nejen množství triglyceridů v krvi, ale také zvětšuje pravděpodobnost onemocnění jater, vysokého krevního tlaku, některých druhů rakoviny a dalších zdravotních problémů. Vysoký příjem alkoholu může také zvyšovat riziko vzniku metabolického syndromu, který může být následně příčinou různých srdečních onemocnění, mrtvice či cukrovky.

Autor: © svevi
Foto:
© prosto

odkaz na článek

. Triglyceridy v krvi [online]. Zdraví.ČeskýPřehled.cz, . .




Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 304 lidí.




sdílejte článek


Facebook   
Twitter   
Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
zaměření článku


SiteMAP | RSS