Vitamín C

Léky a léčivé byliny

Zveřejněno dne 24.3.2014

Vitamín C je ve vodě rozpustná živina. Je to látka nezbytná k životu a udržení tělesného zdraví, která v lidském těle plní mnoho důležitých funkcí, mimo jiné jde o nejznámější a nejrozšířenější antioxidant. Vitamín C je citlivý na teplo a na oxidaci. Na rozdíl od většiny ostatních savců si člověk vitamín C nedokáže vyrobit sám. Tento vitamín ani nemůže být v těle uskladňován, jeho přebytky se vylučují z těla ven močí.

Optimální denní příjem vitamínu C

Dospělý člověk potřebuje denně optimálně 110 mg vitamínu C, děti šedesát až devadesát miligramů, těhotné a kojící matky 120 až 130 mg. Teprve dávky kolem 500 až 1000 mg vitamínu C denně účinně chrání tkáně před stárnutím vyvolaným kyslíkem a volnými radikály. Optimální denní dávka by se tedy měla pohybovat mezi 200 a 500 miligramy. Pokud se konzumuje denně méně než 200 mg tohoto vitamínu, vzrůstá podle epidemiologů riziko úmrtnosti. Stravovací režim našich paleolitických předků, který je prý nejvíce podobný genetické výbavě člověka, obsahoval asi 500 mg vitamínu C denně.


Kdy je dobré zvýšit dávky vitamínu C

Dávky vitamínu C můžete zvýšit, pokud máte konkrétní onemocnění. Pokud jste nemocní, budete potřebovat vyšší dávky nejen vitamínu C, ale i mnoha dalších. Dávky vitamínu C by však neměly překročit horní hranici. Je tedy dobré, poradit se o konkrétním dávkování tohoto vitamínu se svým ošetřujícím lékařem, protože dávky se liší podle druhu onemocnění. Můžete také zkusit naslouchat svému tělu. Jestliže užíváte vitamínu C více, než vaše tělo snese, budete mít pocit na zvracení a průjem.

Předávkování vitamínem C

Předávkování vitamínem C nebývá časté, přesto mají dlouhodobé vysoké dávky na organismus neblahé účinky. Vysoký příjem vitamínu C například zvyšuje riziko vzniku ledvinových kamenů. Ty se tvoří vzájemnou spoluúčastí kyseliny šťavelové jako vedlejšího produktu, který tělo produkuje při likvidaci nadbytku vitamínu C a vápníku. Při jednorázovém předávkovaní se u citlivých jedinců objeví kožní vyrážky, takzvaná kopřivka. Předávkování vitamínem C má ve velkých dávkách výrazné projímavé účinky, typicky (pro zdravého člověka) v množství 5–20 gramů denně, rozdělených do několika dávek, ačkoli vážně nemocní lidé mohou užívat 100–200 gramů bez projevů předávkování tímto vitamínem.


V čem je obsažen

Lidské tělo má zejména na jaře a na podzim zvýšenou potřebu vitamínů. Výborná je řeřicha, která obsahuje především vitamín C. Mezi další potraviny obsahující vitamín C kupodivu nepatří jen citrusy. Nejvíce vitamínu C obsahují šípky, rakytník a černý rybíz. Dále například zelí nebo i brambory, které ale bohužel loupáním, krájením a vařením ztrácejí většinu vitamínů.

Vitamín C v potravinách

Mnoho druhů ovoce a zeleniny je bohatých na vitamín C. Vynikajícím zdrojem jsou: sladké červené papriky, petržel, brokolice, květák, jahody, papája, grapefruit, kiwi, pomeranče, ananasový meloun, zelí, rajčata, maliny, celer, špenát, ananas, vodní meloun, mandarinky, citróny, brusinky. Přesné dávkování vitamínu C v každém ovoci nebo zelenině závisí na mnoha faktorech, například na způsobu uskladnění, typu přípravy pokrmu, velikosti připravené porce a na zralosti daného ovoce či zeleniny. Obecně platí, že dobře vyzrálý plod má nejvyšší úroveň vitamínu C.


Vitamín C v ovoci

Při správném skladování a šetrné úpravě lze přijmout dostatečné množství vitamínu C z ovoce, to znamená stravou bez suplementace. Vynikajícími zásobárnami vitamínu C jsou například následující druhy ovoce: angrešt – vitamín C, B1, pektin, vápník, železo, sodík, draslík a fosfor; borůvka – vitamín C, B, draslík, vápník, fosfor a hořčík – borůvka zlepšuje krevní oběh, pomáhá na potíže se zrakem, podporuje imunitu, působí proti infekcím močových cest, proti průjmům; broskev a nektarinka – vitamín C; jablko –vitamín C, B – povzbudivě působí na nervovou soustavu, posiluje a pročišťuje organismus; meruňka – vitamín C, B, provitamín A, draslík, fosfor, bór, vápník a železo; malina – vitamín C, E, fosfor, vláknina; meloun – vitamín C, železo a mangan – čerstvý je nejlepší zásobárnou vitamínu A; ostružina – vitamín C, B, K a další; rybíz černý – vitamín C, E, vláknina – je nejlepším zdrojem vitamínu C z ovoce a zeleniny vůbec; třešeň – vitamín C, draslík, který pomáhá správné činnosti srdce.


Vitamín C a rakovina

Vitamín C možná jednou budou lékaři podávat pacientům trpícím rakovinou. Viascor, který obsahuje vitamín C neboli kyselinu askorbovou, podle tvrzení výrobce dokáže ve vysokých dávkách ničit zhoubné nádory. Aby se dosáhlo potřebné koncentrace, musí se vitamín C aplikovat nitrožilně, přičemž každá aplikace stojí 1500 Kč bez účasti pojišťovny. Pozitivní účinek vitamínu C při boji s rakovinou vědci pozorovali už před 30 lety v USA. Úspěch závisel na způsobu podávání vitamínu C. Látka musela být podávána ve velkých koncentracích a do těla vpravována přímo do žil. Vědci zjistili, že kyselina askorbová pak vyvolala tvorbu peroxidu vodíku, který přivodil smrt rakovinných buněk. Krev je tedy bezpečným přepravním prostředkem pro distribuci kyseliny askorbové k rakovinným tkáním, ale vysoké dávky vitamínu C můžou poškodit ledvinové funkce a proto se vedou diskuse o prospěšnosti v léčbě rakoviny.

Prokazatelně vysoké dávky vitamínu C vylepšují toleranci protinádorové léčby a mají podíl na lepší kvalitě života pacientů s nádorovým onemocněním. Nemůžeme zatím ale říci, že vitamín C sám o sobě zastaví růst nádorových buněk nebo že má protinadorové účinky.


Vitamín C při chřipce a nachlazení

Chraňte se proti chřipce a nachlazení. Samotné očkování nestačí. Pro zajištění účinné ochrany je zapotřebí vitamínu C. V případě, že se cítíte mizerně, ještě přidejte extrakt echinacey pro posílení obranyschopnosti. Také strava je významným faktorem, který nám pomáhá bránit se proti chřipce. Pamatujte, že nezdravá, tučná nebo nepravidelná strava oslabuje naši odolnost proti běžným nemocem a nachlazení. Zlepšení stravovacích návyků se tedy jistě vyplatí. Vitamín C (kyselina askorbová) ovlivňuje funkci imunitního systému, je důležitý v prevenci a podpůrné léčbě chřipky a nachlazení. Denní dávka vitamínu C by měla být v rozmezí 60–100 mg, v případě potřeby je možno zvýšit až 10krát. Vitamín C najdeme v ovoci (jahody, černý rybíz, jeřabiny, ...) a zelenině (paprika, křen, ...). Nedostatek vitamínu C se projevuje malátností, únavou, snížením imunity až krvácivostí dásní a padáním zubů. Dlouhodobá absence příjmu vitamínu C může vyústit ve smrt.


Vitamín C tablety – cena

Zde můžete porovnat ceny vitamínu C v tabletách.

Vitamín C 1 000 mg – cena

Zde můžete porovnat ceny vitamínu C 1 000 mg.

Vitamín C v prášku – cena

Zde můžete porovnat ceny vitamínu C v prášku.

Autor: © svevi
Foto:
© Epop

odkaz na článek

. Vitamín C [online]. Zdraví.ČeskýPřehled.cz, . .




Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 14 lidí.




sdílejte článek


Facebook   
Twitter   
Digg   

Poslat emailem

Vytisknout článek


přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů

Vitamin c latinsky nazov

(Stano 23.4.2015 18:05)

Pozna nekto latinsky nazov vitamínu C? Dakujem.


Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Odpovědět




zajímavé články
zaměření článku


SiteMAP | RSS